Tittelen
på denne filmen er ''Tuba Atlantic'' og den ble produsert i 2010. Denne
studentfilmen ble spilt inn på Stokkøya i Årfjord i Sør-Trøndelag. Regissøren av
denne filmen var Hallvar Witzøs og denne filmen var eksamensfilmen hans. Tuba
Atlantic er en kortfilm som spilles over en tid på 25 minutter. Denne filmen
vil jeg si er en blanding av drama og komedie. Handlingen er trist, men med små
artige innspill. Her kan man trekke inn måkene som irriterer vettet av Oskar.
Tuba
Atlantic handler om en gammel mann som heter Oskar. Han er 70 år og ligger for
døden. Han har ikke mange rundt seg, men en dag kommer dødsengelen hans og
banker på. Han er ikke glad for dette, men med tid klarer han å sette mer pris på
henne. Når vinden snur klarer han å få kontakt med sin bror gjennom en tuba som
de har bygget sammen. De har ikke snakket sammen på flere år. Dette fører til
at han klarer å slippe taket.
Handlingen
i filmen foregår for det meste rundt og i huset til den gamle mannen, Oskar. Filmen
begynner likevel med et klipp fra når han er hos legen, det er altså litt
variasjon. Handlingen varer over en tid på seks dager. Fra når han får vite at
han ligger for døden, til han dør. Handlingen foregår ute på landet ved havet.
Det ser kaldt ut og rundt vintertider. Filmens plott vil jeg si er når vinden
snur og han kan ta i bruk tubaen. Han får tak i broren sin og oppnår det han
ønsket før han døde. Klimakset i filmen er når Oskar kan ta tubaen i bruk og
får kontakt med broren sin. Filmen følger den klassiske dramaturgimodellen og
bygger seg opp på en spennende måte. Filmen tar opp temaer som døden, ensomhet
og krangel i familier som er veldig relevant. Alle skal dø, men det å bli
fortalt at du har seks dager igjen å leve må være litt av et sjokk. Ensomhet er
noe som også blir tatt opp i denne filmen. Oskar har ingen som kan passe på han
disse siste dagene i livet. Det er da dødsengelen hans dukker opp. Krangel i
familier er noe som er veldig relevant mener jeg. Man kan ikke alltid ha et like
godt forhold til familien sin, men Oskar har ingen kontakt i det hele tatt. Når
han endelig får kontakt med sin bror som bor i Amerika kan Oskar endelig slippe
taket. Handlingen blir presentert kronologisk. Det oppstår ikke tilbakeblikk.
Filmen begynner med at vi ser Oskar få store smerter i brystet, til han er hos
legen og dagene som følger. Det foregår heller ikke flere handlinger parallelt
i filmen, det er kun Oskar vi følger. Symboler som er brukt i filmen kan
muligens være tubaen til Oskar, men også ''silke svarten'' som er Oskar sitt
våpen som han dreper måker med, men som han i slutten av filmen gir videre til
dødsengelen sin som en slags takk. Tubaen er et symbol på Oskar sitt forhold
til broren.
Den
viktigste personen i denne filmen er selvfølgelig Oskar som har hovedrollen.
Han er en gammel og bitter mann med lite å leve for. Den andre relevante
personen er dødsengelen hans som dukker opp uinvitert på døren hans en dag og
ønsker å være der for han i de følgende dagene. Hun er en energisk ung jente
med lite erfaring som dødsengel. Andre personer som er med er legen som gir Oskar
de grusomme nyhetene og som er der dagen han dør. Hovedpersonene utvikler seg
ganske mye i filmen, men da spesielt Oskar. Forholdet mellom Oskar og
dødsengelen er i begynnelsen ikke bra. Han ønsker ikke å ha henne der for å
synes synd i han, mens hun er litt pågående. Etter hvert liker han henne bedre
og forholdet deres utvikles til det positive. På slutten av filmen forstår han
at det har vært godt å ha henne der og velger å gi henne ''silke svarten''.
Oskar er i utgangspunktet er grinete gammel mann, men med tiden klarer han å
godta skjebnen sin og han blir mer takknemlig og klarer å slippe taket. Det kan
være lett å identifisere seg med Oskar av flere grunner. Ensomhet er noe flere
har problemer med og man kan derfor identifisere seg med dette, men det man
flest kan identifisere seg med er det at han har et vanskelig forhold til
familien sin. Det er flere vanskelige krav til unge og dette kan føre til at
familier har vanskelig for å forstå seg på hverandre noe som igjen kan føre til
et vanskelig og komplisert forhold mellom barn og foreldre, men også mellom
søsken. Man flytter ut tidlig og forhold ødelegges eller problematiseres.
Man
kan få følelsen av at filmen er fra 70-tallet, men den kan like gjerne være fra
denne tiden. Tiden filmen skal være fra blir ikke oppgitt så her kan man la
tankene vandre. Klærne som blir brukt er gammeldags og huset til den gamle
mannen er et slitt og gammelt hus med lite moderne møbler. Samtidig er filmen
innspilt på landsbygden. Ofte er mennesker som bor ute på landet ikke like
moderne som dem som bor i byer. Fargene i filmen kan gi oss en følelse av at
denne filmen ikke er innspilt i nåtiden.
Regissøren
har brukt forskjellige bildevinkler og bildeutsnitt for å få frem uttrykket av
filmen. Filmen begynner med at vi ser Oskar på åkeren med forferdelige smerter.
Dette er filmet fra lang avstand. Det er mørkt og ukoselig. Man ser kun skyggen
av Oskar, men det kommer godt frem at han har store smerter. Med den type
bildeutsnitt kan en person plasseres i et miljø og man kan lettere få oversikt
over hvordan det ser ut som helhet. Når Oskar er sur og skyter vilt på måker
blir ansiktet hans filmet på nært hold, man ser tydelig ansiktsuttrykket hans.
Dette er et fantastisk virkemiddel. På slutten av filmen ser man dødsengelen
som har overtatt våpenet til Oskar skyte vilt på måker. Her blir det brukt
fugleperspektiv, man ser fra måkenes perspektiv. Det blir filmet ned på henne
ovenfra. Hver morgen ser man Oskar rive av en ny dag på kalenderen sin. Dette
er også et godt virkemiddel for å få frem at dagene går sin vei. Det samme
gjelder boken til dødsengelen. Hun krysser av punkter som viser hvor langt han
har kommet i erkjennelsen av sin kommende død. Ved å gjøre det merker vi en
fremgang i hvordan rollene deres utvikles. Oskar har et bilde på veggen. Det er
brettet slik at man kun ser Oskar som ung. Mot slutten av filmen velger Oskar å
brette ut dette bilde slik at man kan se dem sammen som brødre. Dette er et
tegn på at Oskar har tilgitt broren og utvikler seg.
Scenene
er korte og presise. Det er godt samhold, men scenene er korte. Det blir ikke
brukt slow motion eller frysing av bilder, men det er ikke nødvendig. Ved å
bruke kameraføring og klipping er det lettere å få frem uttrykket regissøren
ønsker å formidle. Det er ikke merkbart mye zooming og kjøring, men man merker
at kameraet er bevegelig og ikke håndholdt. Det kunne ført til et mindre proft
resultat om regissøren hadde valgt å ha kameraet håndholdt. Zooming kan være et
bra virkemiddel for å forsterke følelsen av hva som skjer, men det er ikke
brukt i stor grad.
Filmen
er i farger, men hele filmen har kalde og mørke farger noe som gjør at filmen
blir dyster – da spesielt den første scenen av Oskar på åkeren. Det er enkle
farger som dominerer. Det er ingen sterke farger som får oppmerksomhet. Fargene
som blir brukt er relativt kalde. Fargene har mye å si. I og med at fargene er
kalde kan dette automatisk gi oss følelsen av at det er noe trist som foregår.
Det er ikke glade farger, men triste. For å vektlegge uttrykket av filmen er
det brukt munnspill som gir oss en trist stemning. Andre steder er det brukt
skummel bakgrunnsmusikk og fiolin. Helt på slutten av filmen når Oskar har dødd
blir det brukt korsang. Andre viktige virkemidler er farger, bildevinkler og
bildeutsnitt. Det er brukt mye dialog i filmen. Samlet sett er det dialog som
er dominerende når det kommer til lydbildet av filmen. Det er ikke brukt
voice-over, det er kun dialogen man hører hele veien. Scenisk sett uten
forteller er det positivt. Alt blir fortalt som er nødvendig og dersom det
hadde vært voice-over hadde det ødelagt for det ferdige resultatet.
Tittelen
på filmen vekker oppmerksomhet. Man skjønner ikke hva det kan være og dette
gjør oss som mennesker nysgjerrig. Jeg tror filmskaperen ønsker å formidle hvor
vanskelig mennesker kan ha det. Spesielt for dem med få relasjoner. Jeg synes
filmen sier noe om konflikter i tiden den ble skapt i og med at det var i 2010.
Jeg kan kjenne meg igjen i hovedpersonen og dette kommer godt frem. Etter å ha
sett denne filmen sitter jeg igjen med flere tanker. Man må klare å se dem
rundt seg. Alle har det ikke like bra. Det er ingen som ønsker å ende opp som
Oskar. Jeg synes filmen var god og jeg vil anbefale flere å se den. Det er en
film med et budskap som er relevant.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar