På denne reklamen
reklameres en ny drikk fra Tine som heter 40/60. Hensikten med annonsen er å få
folk til å kjøpe dette produktet. Senderen er Tine, målgruppen vil jeg si er alle som prøver å leve så sunt
som mulig og passer på hva de spiser.
På reklamen er det
bilde av en juice. Juicen er omringet av vann og mange grønne epler. Dette gir
oss herlige, positive følelser av nytelse og friskhet. Disse følelsene blir
oppnådd ved bruk av bølger i vannet som
ligger i bakgrunnen som skaper trygghet. Trygghet er et viktig nøkkelord som må
gis til kjøperen når et nytt produkt kommer på markedet.
Bildet er det
sentrale, teksten er underordnet. Bildet forteller
kjøperen at det er en sunn og frisk tørstedrikk.
Det er skrevet
''Nyhet'' i overskriften. Det skaper nysgjerrighet hos mange og blir oppfordret
til å prøve noe nytt. Det jeg la mest merke til er de friske fargene som svever
rundt på bildet da jeg så reklamen første gang. Flasken, vannet og eplebitene var
det som var mest i fokus. På flasken står
tallene 40/60. Dette skaper nysgjerrighet for hva det står for. På
innholdsfortegnelsen står det hva produktet inneholder, for eksempel at den
finnes i to forskjellige varianter og at det ikke er tilsatt sukker. Det er noe
de fleste tenker på når de skal bestemme seg for hvilken drikke de skal kjøpe.
Da begynner man å lure på hvordan appelsin-drikk reklamen ser ut, om den ser
like bra ut.
Man er ikke vant med
å se TINE merket på en slik flaske, men det viser hvem produsenten er. Teksten
under bildet var ikke det man så først, det som tar oppmerksomheten først var
absolutt bildet av flasken og vannet som bølget i bakgrunnen med de friske, grønne
eplene. De viktigste visuelle virkemidlene i reklamen er det klare, blåe vannet, med epler som flyter i det. De friske fargene forteller oss at det er en frisk og deilig tørstedrikk. Eplene forteller oss at drikken inneholder eple, mens vannet forteller oss at drikken inneholder vann.
En av de språklige
virkemidlene er boblen med ''nyhet'' som er skrevet med lik grønnfarge som
eplene ved siden av. Det samme gjelder navnet på drikken, 40/60. Dette skaper
nysgjerrighet. 40/60 forteller oss at disse tallene har noe med produktet å
gjøre. Denne teksten tar også igjen noen av fargene på bildet, slik at det blir
mer harmonisk mellom fargebruken. 40 er grønt for eplejuicen, 60 er blått og
hvitt for det friske, kalde vannet. Nedenfor står
uttrykket ''ikke tilsatt sukker'', dette kan virke beroligende. Da tenker folk
at dette er noe jeg kan nyte uten å få i meg for mye sukker. Dette blir
gjentatt i brødteksten, derfor er gjentakelse et viktig språkvirkemiddel i
annonsen. Logoen TINE blir også gjentatt flere ganger gjennom teksten. Dette
gjør de slik at kjøperne skal bli bevisst over hvilket produkt de kjøper.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar